Usability Talking

בלוג טכנולוגי על עולם האינטרנט, החדשנות, הקהילות הסטארטאפים והיזמות

Archive for ינואר 2018

משרד החוץ

בחודש שעבר הוזמנתי להעביר הרצאה מול שורת בכירים במשרד החוץ וכחלק מ״שבוע היזמות 2017״ גם מול בעלי עסקים קטנים ובינוניים בהזמנת מעוף של משרד הכלכלה. הנושא עליו התבקשתי לדבר היה עולם הקהילות. מושג ותיק, אבל כזה שהולך וצובר תאוצה בתקופה האחרונה.

ההרצאה שנתתי מחולקת לשניים: החלק הראשון מתייחס למושג עצמו – מהי קהילה, איך מגדירים אותה, מהם החוזקות (ולעיתים גם החולשות) של קהילה, מוביל הקהילה כשומר הסף ועוד. בחלק השני, אני מציג מהניסיון האישי שלי ב- Wix, HP, קבוצת הוואטסאפ שלי והניוזלטר שבניתי עם משרד החוץ – מס׳ עקרונות פעולה בהם השתמשתי במטרה להעצים את הקבוצות, להביא אותן למצב בו יש להן השפעה אמיתית וליצור מצב בו לחברי הקהילה יש ערך אמיתי והם עצמם מועצמים, מתקדמים בחייהם המקצועיים ומרחיבים את הנטוורקינג שלהם באופן מאד איכותי.

היות ויש לא מעט תובנות שלמדתי לאורך הדרך, בהתנסויות שונות בתחום, אנסה בחלק א׳ (כלומר, יהיה כנראה חלק ב׳) של הפוסט לתת סקירה של 3 טיפים, או עקרונות, שניתן ליישם בניהול והעצמה של קהילות.

 

האינדיבידואל ככוכב

ב- HP בניתי קהילה של מפתחים שהיו תותחים בתחומם. הם לא רק היו תותחים בתחומם, אלא גם מעורבים מאד בפעילויות קהילה כגון: מיטאפים, כנסים, כתיבה וקוד פתוח. כחלק מהפעילות עיצבתי עבורם, ובהזמנה מיוחדת, בובות ראש-גדול משלהם. הענקת הבובות, שהיתה טקס בפני עצמו, ממש ריגשה את המפתחים. הם יכלו להשוויץ בבובות המיני-מי שלהם גם מול החברים וגם מול העמיתים במשרד. למעשה, כך נוצר מעגל שני של מפתחים שרצו גם הם לקבל בובות ראש-גדול משלהם, והחלו להתעניין כיצד הם יכולים לקחת חלק בפעילות הקהילה של החברה. בתמונה תוכלו לראות 3 (והיו עוד הרבה) מתוך המפתחים שקיבלו את הבובה שלהם, וגם זה תועד במודעה דיגיטלית מיוחדת שהוצגה במסכים הפזורים ברחבי החברה ועשתה להם כבוד (בתמונה אתם רואים 3 מודעות אחת לצד השנייה)

בובות ראש גדול

 

התמהיל

אחד החוזקות של קבוצת ה- WhatsApp שלי (כן, זו שהגיעה להיות בראשי של דה-מרקר) מלבד העובדה שמדובר באנשים מאד חזקים ומאד מקושרים. היא התמהיל של האנשים בה. מצד אחד מדובר באנשים שכולם מעולם הטכנולוגיה, מצד שני, כולם מתחומים שונים בתעשייה הזו. ומה זה משנה? זה משנה כאשר מעלים נושא לדיון מס׳ הזוויות המקצועיות השונות על אותו נושא הוא גדול ומגוון, ופתאום אתה לומד על נושא מסויים (שחשבת שאתה מכיר) מנק׳ מבט שונות ומשונות שלא חשבת עליהן וזה מקנה לך (ולחברי הקבוצה!) המון ידע והבנה עמוקה יותר. אגב, תוך כדי שאני כותב את הפוסט הזה, ה- WhatsApp שלי מצפצף כבר בפעם הרביעית וכמובן מפריע לי להתרכז, עם תשובות והצעות לחיבורים, מאותה קבוצה ממש, אחרי ששאלתי שם אם מישהו מכיר אקסלרטור בתחום הספורט (וגם זה במטרה לחבר ידיד אחר ממעגל קהילתי אחר).

 

כשהאוף-ליין פוגש את האון-ליין

קהילות אוף ליין נפגשות רק במימד הפיזי, קהילות און ליין נפגשות רק במימד הדיגיטלי. זה ברור מאליו אבל לפעמים שווה לחזור על זה – קהילה שנפגשת גם במימד הדיגיטלי וגם במימד הפיזי היא קהילה חזקה בהרבה. למה? כי אם הכרתי אותך רק, נניח, בקבוצת פייסבוק ועכשיו אני פוגש אותך פנים אל פנים במפגש מוצלח וערוך היטב (וגם זו אומנות בפני עצמה), אני כנראה אסמוך עליך יותר והקשר ביננו יתחזק (ומימלא כך גם יקרה עם רוב חברי הקבוצה). אם עד היום נפגשנו רק במימד הפיזי ומעתה אנו שותפים גם לטריטוריה דיגיטלית – הקשר שוב מתחזק והופך להיות אינטנסיבי יותר, גם בשעות בהן לא היינו נפגשים במסגרת ה-״עולם האמיתי״. לכן, אם אתם רוצים לחזק את הקשר הפנימי בקבוצה – שלבו און-ליין ואוף-ליין.

אם הנושא מעניין אתכם (ועד שאכתוב את חלק ב׳ של הפוסט), אני מזמין אתכם לקרוא גם עוד 7 מאמרים נוספים שכתבתי מזוויות שונות של נושא קהילות:

כמו כן, ועם הגעת הניזולטר שאני מוציא עם משרד החוץ לאו-טו-טו 1,000 מנויים (!), הגיליון הבא ייצא גם בשפה האנגלית. מוזמנים להירשם.

 

, , , , , ,

פודקאסט קהילות

על חיל האוויר, משרד החוץ, מפת השריפות, מאגר המקלטים הלאומי, קהילת Israel Tech Community בוואטסאפ, ״פורום החדשנות והטכנולוגיה״, נטוורקינג, נטוורקינג גלובאלי והמון פעילות קהילה ויזמות. התראיינתי לפודקאסט הקהילות Communicast של טליה תורג׳מן ואני חושב שיצא פרק די מעניין.

מוזמנים להאזין:

, , , , ,

Theme Design by devolux.org