Usability Talking

בלוג טכנולוגי על עולם האינטרנט, החדשנות, הקהילות הסטארטאפים והיזמות

Archive for מאי 2013

קשה להאמין שגם חברות ענק, שמשקיעות כל כך הרבה כסף ומאמץ במחקר שוק, מחקר טכנולוגי, שיווק והנדסת אנוש – טועות. אבל זה בדיוק מה שקורה. עם כל ההשקעה בתחומי המחקר, והניסיון ל"סגור פינות" עד כמה שניתן, עדיין, מאחורי הפעילויות האלו עומדים בני אדם והם לפעמים טועים, או מבצעים בחירות מסויימות שהשוק, או משתמשים רבים – כועסים עליהם.

הנה 2 מקרים מעניינים שקרו ממש לאחרונה של חברות ענק טכנולוגיות שטעו, והודו בטעות תוך כדי הצגת התיקון.

1. הראשונה היא מיקרוסופט שמאז השקת חלונות 8 המסר העיקרי שהיא מקבלת מהציבור הוא "איפה כפתור ההתחל??". גם לי באופן אישי הכפתור הזה היה חסר מאד, והרבה מאד אנשים שאני מדבר איתם – מתלוננים בדיוק על אותו הדבר. מיקרוסופט יכלה לנקוט בגישה נוקשה ולטעון שהציבור (ואני) צריכים להתרגל, או פשוט לשכוח מהכפתור הזה, אבל במקום זה, יחד עם ההודעה על השקה קרובה של גרסה 8.1 של חלונות הודיעה מיקרוסופט לציבור (ולי) כי אחד השינויים העיקריים יהיה החזרתו של כפתור ההתחל.

 חלונות 8

 

2. חברת יאהו! שרכשה לא מזמן את רשת הבלוגינג "טאמבלר" הוציאה בתקופה האחרונה אפליקציית מזג אוויר מדהימה. האפליקציה מציגה את תחזית מזג האוויר, אבל עם ממשק מרהיב, ומאד ויזואלי. לעמת התחכום העיצובי של האפליקציה עצמה, האייקון של האפליקצייה עוצב באופן חיוור מאד:

 yahoo1

יאהו! קבלה את הפידבק מהציבור, ותיקנה:

 yahoo weather app icon

אלו בסך הכול 2 דוגמאות, אבל המסר ברור: גם הענקים לפעמים מפשלים, והיופי הוא ביכולת שלהם: א. להקשיב לפידבק מהציבור ב. להודות בטעות ג. לתקן. וממש כמו ביחסי אנוש, זה מקרין עליהן אמינות ואנושיות. שאפו ליאהו! ולמיקרוסופט.

 

 

, , , , , , , , , , , , , , ,

Brow.si

 

חברת הסטארט אפ הישראלית UppSite הצליחה כבר להציג פתרון מרשים עבור בעלי אתרים שנתקלים בבעיית "אני צריך אפליקציה לבלוג/אתר שלי". עכשיו הם התפנו לטפל בטריטוריה הטכנולוגית המוזנחת – חווית המשתמש בדפדפן הסמארטפון.

חווית המשתמש בדפדפני בסמארטפון כמעט ולא השתנתה מאז הופעת האייפון ב-2007. Brow.si (שם הדפדפן החדש של UppSite) הוא למעשה הדפדפן הראשון שמבקש לשנות את כללי המשחק המוכרים והיחס לדפדפנים המוביילים המוגבלים יחסית, ובעצם ליצור שילוב בין הדפדפן המוביילי המוכר והמוגבל, לתכונות שהיו שמורות רק לאפליקציות "רגילות" שרצות על הסמארטפון.

מהן היכולולת שמציג  Brow.si?

1. אפשרות לדחיפת הודעות למשתמשים (Push Notifications).

2. הגדלת והקטנת גודל הפונט.

3. סנכרון אוטומטי בין הגלישה במובייל לדסקטופ.

4. שיתוף תכנים לכמה רשתות חברתיות במקביל בהקלקה אחת.

5. סימנייה לקריאה מאוחרת.

הבטא הסגורה של הדפדפן משכה יותר ממיליון משתמשים בשבועיים, עכשיו כולם יכולים לנסות – לי אישית עוד לא יצא לבדוק את הפתרון החדש הזה, אבדוק ואדווח. בכל מקרה – סחתיין לחבר'ה של אפסייט על היכולת להמציא את עצמם מחדש עם פתרונות רלוונטים ועדכניים לשוק הכל כך סוער של המובייל!

 

, , , , , , ,

סלולרי ישן

מתמקצעים לעומק בתפעול של סלולרי מהסוג הזה? כדאי שתקראו את הפוסט

אני כותב ומנהל את הבלוג שלי משהו כמו, אמ… 6 שנים ומעולם לא זכיתי לכתוב פוסט במילואים. אז הנה, יש תמיד פעם ראשונה.

את הפוסט הזה אני כותב בתוך פילבוקס ישן צפוף וחנוק, אבל מוחי צלול ודעתי איתנה. המקלדת מקלידה והתווים נאספים למילים, משפטים, פסקאות, והרעיונות עולים ומשתלבים זה בזה באופן פיוטי והירואי. – כבר ציינתי שתחושת חנק וצפיפות נותנים לי השראה לכתיבה מתפלפלת?

בכל מקרה, אני צריך לעלות לשמירה עוד חצי שעה (הנה בדיחה ששיתפתי בפייסבוק בנושא הזה: "בגלל שאני יוצא למילואים ואקח חלק בהגנת המולדת הרבה שואלים אותי אם הם צריכים להיות מודאגים לשלומם. שאלה מצחיקה. זה תלוי איפה אתם גרים", מורד שטרן. ממש ג'רי סיינפלד הישראלי), אז בואו נתקדם לחלק הטכנולוגי והמעניין: נתקלתי בכתבה מעולה בשם Technology Skills That Will No Longer Help You Get A Job, הכתבה סוקרת 10 מקצועות שלדעת הכותב לא יהיה להם קיום משמעותי באופק הנראה לעין וממילא לעוסקים בתחום תהיה בעיה תעסוקתית. להלן, בקצרה, סיכום עשרת הכישורים הטכנולוגיים שלא ישרדו:

  1. אנשי תמיכה טכנית ומנהלי מערכות של חלונות XP: זה די ברור. עם השקת חלונות 7 (סוף 2008) וחלונות 8 (חצי שנה אחורה), אין מה לצפות להמשך קיום של מערכת ה XP וממילא לא יהיה צורך בתמיכה בה. אגב, באותו עניין מיקרוסופט חושפת את נתוני המכירות של חלונות 8 ומהנתונים ניתן להסיק שביצועי המכירות של חצי השנה הראשונה שווים לנתוני המכירות של התקופה המקבילה למערכת חלונות 7.
  2. מפתחים ומעצבים בפלאש: מההחלטה המפורסמת של סטיב גוב'ס שלא לתמוך בטכנולוגית פלאש באייפון החדש (הנה מה שכתב סטיב גוב'ס בנושא), עברו 3 שנים והנה האייפון המריא יפה ללא הטמעת פלאש ועתיד האינטראקטיב עובר, באופן ברור, לטריטוריה של ה HTML5.
  3. אנשי תמיכה בתוכנות: עם התאוצה של השימוש בענן (אפילו אדובי עם Creative Suite 7 עוברים לענן!!) כבר יש פחות צורך באנשי תמיכה "מסורתיים" והתמיכה עוברת להיות און ליין.
  4. מומחי SEO: מומחי מנועי החיפוש (יאללה, די כבר עם ה"מנועי חיפוש ברבים". הכוונה היא למנוע של גוגל, אוקי?) נמצאים בבעיה. עליית האפליקציות שלעיתים קרובות מדלגות ומייתרות את השימוש באתרים, והכוח האדיר של הרשתות החברתיות בהפניית תעבורת רשת, מקטינים באופן ברור את החשיבות של אנשי החיפושים.
  5. אנשי QA: במהלך שמובילה גוגל – השקות של "גרסאות בטא", הופכים המשתמשים במוצר לאנשי ה QA של המוצרים. מספר המשתמשים שעל הדרך בודקים את המוצר הוא בוודאי גבוה ממחלקת QA כך שמספר הבדיקות גדול יותר, והם גם לא מקבלים תשלום.
  6. אנשי טכנולוגיות ישנות: המאמר מציין יחד 4 קבוצות של אנשי טכנולוגיות: הטלפון, קובול, mainframes וטכנאי ה PC יחד כקבוצה המתעסקת בטכנולוגיה שאיננה מתקדמת כלל, ולכן להם אין לאן להתקדם. (סעיף הזה הוא בעצם 4 סעיפים שונים).
  7. כל מה שנראה בטוח: סעיף מצוין שבעצם מצהיר ש"לא לעולם חוסן", גם הטכולוגיות והכישורים הכי נצרכים בשוק נכון לרגע זה (הנה רשימת הטכנולוגיות הנדרשות ביותר לשנת 2013), יכולים להפוך ללא רלוונטיים בטווח זמנים קצר. המאמר מציין דוגמה מרתקת אודות שפת Objective C שמשמשת את מפתחי האייפון\אייפד. זו שפה שהיתה זניחה למדי עד ל-2009, ואז היא המריאה שחקים עם השקת חנות האפליקציות, בשנת 2008, וביסוס המודל הכלכלי של האפליקציות שהיא מארחת. כלומר אם טכנולוגיה זניחה כיום יכולה להפוך לדבר החם הזמן קצר, סביר להניח שמקרה הפוך יכול גם כן להתקיים. מה שמוביל אותנו למסקנה.

מסקנה: המפתח להצלחה בשוק הטכנולוגי, או לפחות להישרדות בו, היא לימוד מתמיד. לימוד ומעקב אחר שוק הטכנולוגיה (מה ההתפתחויות, לאן השוק הולך וכו'), לימוד גם אם לא מעמיק של שפות חדשות, ושכלול היכולת הכללית ללימוד דברים חדשים.
היופי הוא שהלימוד מעולם לא היה קל יותר עבור כולנו עם פרויקטים אינטרנטיים זמינים וחופשיים כגון קאהן אקדמי, קוד אקדמי, ותנו כבוד גם לאחד הפרויקטים שאני הכי גאה בהם HTML5: Open Academy של איגוד האינטרנט הישראלי.

לימוד מהנה ומועיל!

— לחדשות ועידכונים על עולם הטכנולוגיה אתם מוזמנים לעקוב אחרי קבוצת הלינקדאין שהקמתי: "קהילת הווב הישראלית", ובטוויטר שלי.

 

, , , , , , , , ,

Theme Design by devolux.org