Usability Talking

בלוג טכנולוגי על עולם האינטרנט, החדשנות, הקהילות הסטארטאפים והיזמות

Archive for יולי 2011

מורד שטרן

זה לא אני. אני הייתי עושה את זה בתחפושת ספיידרמן וזה היה *הרבה* יותר מצחיק מהבחור הזה

הביקור בחנות של אפל (איי דיגיטל, לצורך העניין) הוא דבר נהדר. המקום נקי, מרווח, מאפשר לשחק עם הצעצועים של אפל והכי חשוב – לעשות שטויות. השטות המועדפת עלי היא לשים את הבלוג שלי בדפדפנים של מחשבי המק – ולברוח (הנה תיעוד מיוחד מיני רבים). אני לא בטוח שהם רודפים אחריי או שהם שמו שלט Wanted על שמי, אבל זה גורם לי לשביעות רצון מסוימת לדמיין שאכן זה המצב. אני רואה בפעילות הזו אקט של ביטוי עצמי, יצירתיות וביטוי הרוח החופשית שלי. אם משהו יעצור אותי אני אתחיל במחאה! (9,000 שקל על מק?! אני דורש צדק טכנולוגי!)

לכן, כל כך צחקתי מהסרטון הבא שמראה בחור אמריקאי הולך ובודק את הגבולות בתוך החלל המיוחד הזה שנקרא החנות של אפל, הסרטון הזה בהחלט שווה צפייה ותודה מיוחדת לרפאל תדגי, שפרסם את זה בפייסבוק שלו:

, , , , , , ,

קוד קיואר

אם הקוד הזה מפנה לבלוג שלי, שם שוב מוצג הקוד הזה - האם מדובר בלולאה שתגרום לקריסת היקום?

זה פוסט ראשון שאני כותב מזה זמן רב. לא, עוד לא פרשתי מכתיבת הבלוג (ותודו שאי שם אתם מייחלים לרגע הזה) פשוט הייתי במילואים. רק בתקופה יפה כמו מילואים אני מגלה ערכים אציליים כגון: רוח של רעות (עניתי לחבר'ה במילואים ששאלו שאלות מעולם האינטרנט והסלולר), הקרבה עצמית למען המולדת (התייבשתי בשטח) וחתירה למגע (כל פעם שראיתי שקע, דאגתי למגע של האייפון איתו). תיעדתי את המילואים בפייסבוק (אפילו את שלב ההתייבשות), וזה בהחלט שווה פוסט שיגיע בקרוב.

הפעם אני רוצה לכתוב, שוב, על קוד הקיו אר, קוד שמשום מה נורא נורא מרתק אותי (מה זה קוד קיו.אר?). בשבוע האחרון התפרסמו שתי דוגמאות קיצוניות לשימוש חדשני בקוד QR – אדם אחד הטמיע קוד שכזה על המצבה של אימא שלו (קוד שמפנה לאתר לזכרה), ואדם אחר בחר לקעקע את הקוד הזה על הגוף שלו (מי אמר שמשעמם בעולם שלנו?).

אם חושבים על זה, אז די ברור שהחיסרון של הטכנולוגיה הזו היא בעצם העובדה שמדובר בקוד שמפורסם על גבי פרינט. מעצם היותו על פרינט (תמונה שהודפסה), הוא כמובן לא ניתן לעריכה וברגע שקשרנו את הקוד הזה לטקסט מסויים או לכתובת אתר מסוים אנחנו תקועים עם אותה הכתובת… טעות!

קבלו 2 דרכים נהדרות וחינמיות לתפעול מתוחכם יותר של קוד QR:

1. קוד קיו.אר אחד זהה, שתי חנויות שונות: בפוסט "לקדם את הבלוג שלך, עוד דרך מצוינת" ספרתי לכם איך תוכלו בקלות לבנות אפליקציה לאייפון ולאנדרואיד עבור הבלוג שלכם. אם אשכרה קראתם ויישמתם את מה שכתבתי וכבר בניתם לבלוג שלכם אפליקציה, אז למה שלא תפרסמו לה קוד קיו.אר? אה, רגע, רגע, בטח אתם עוצרים את עצמכם וחושבים שתצטרכו קוד קיו.אר מיוחד עבור כל חנות (כלומר 2 קודים שונים). אז זהו שלא. באמצעות האתר הזה תוכלו ליצור בחינם קוד קיו.אר אחד שהדבר היפה בו הוא שהוא מזהה את המכשיר שצילם אותו (אייפון או אנדרואיד), ואז יודע באופן אוטומטי להפנות את מי שסרק את הקוד לאפליקציה שלכם בחנות הרלוונטית, האנדרואיד מרקט או האפסטור.

ברקוד

משהוא יכול להסביר לי מה הקוד הזה??

2. קוד קיו.אר אחד, אלפי אתרים שונים: אוקי, אז יצרתם קוד QR לבלוג שלכם ואז החלטתם, משום מה, להפנות את הקוראים לבלוג שלי (כל הכבוד! החלטה חכמה מאד). איך אתם יכולים לשנות את הכתובת אחרי שכבר הדפסתם את הקוד? פשוט מאד, השתמשו בשירותים של האתר uQR או QRJumps, הם ידאגו לתת לכם קישור ביניים קבוע שיפנה, לפי החלטה שלכם, לקישור יעד סופי. אני אנסה להסביר את הרעיון: הקוד קיו.אר, כאשר הוא מוצג על פרינט, הוא אכן קבוע ואי אפשר לשנות אותו. מרגע שהודפס – הוא תמיד יפנה לאותו קישור. אבל, אם הקישור (הקבוע) יפנה לקישור אחר (שאתם תקבעו, כל פעם שתרצו), אז הקוד קיו.אר שלכם הוא קוד דינמי בהכשר הבד"צ. תחשבו על כל האפשרויות שעומדות לרשותכם: שינוי הפנייה לפי תזמון של זמן (בבוקר יפנה לאתר א', בערב לאתר ב'), לפי תאריך (בתחילת השבוע לאתר א' ובסוף השבוע לאתר ב') או לפי כל רעיון מטורף אחר שתחשבו עליו! זה פשוט גדול!

דף הפייסבוק של Usability Talking

, , , , , , , , , , , , ,

לעקוב אחרי ביצועי הבלוג שלכם

אוקי, אז אתם כותבים ומנהלים בלוג אישי – נהדר, כיף לדעת שעוד אנשים נהנים להציף את הרשת במחשבות ובדעות הכל כך חשובות שלהם. עכשיו כדאי שתתחילו לעקוב אחרי הביצועים של הבלוג שלכם. למה לכם לעקוב אחרי ביצועי הבלוג שלכם? שאלה טובה, ברגע שתהיו מודעים לביצועים של הבלוג אתם תוכלו גם לדעת דברים מעניינים וחשובים כגון: האם אנשים מתחברים לבלוג שלכם? מה הבלוג שלכם משדר? איך אנשים מוצאים את הבלוג שלכם? איך הם קוראים את התכנים שלכם (אני אישית תמיד שואל גם "למה", אבל זה עניין אחר) – כך תבינו האם אתם בכיוון הנכון.
כלומר, הביצוע עצמו פחות מעניין, הוא רק אינדיקטור (אוי, אני כל כך אוהב להישמע חכם) למשתנים אחרים.

אני רק רוצה להזהיר – כל השיטות והמסקנות שעולות מהביצועים לא אומרות כלום, אבל ממש כלום אם אתם עצמכם נהנים לכתוב את הבלוג שלכם וזה מספיק לכם. כי זה הדבר הכי חשוב בכל העניין הזה. אפשר להניח שמי שאוהב לכתוב בבלוג שלו גם יפגין ביצועים טובים יותר של הבלוג, אבל זה לא משהו שאני יכול להוכיח. אני גם שונא את השימוש במילה "ביצועים" כי הדבר הכי חשוב הוא שאתם נהנים ולא מדובר בתחרות עיסקית או משהו כזה שמצריך מדידת "ביצועים"… (הרגע ספרתי 8 פעמים שהשתמשתי במילה "ביצועים" מבלי לספור את המילה "ביצועים" שבתחילת המשפט שבסוגרים, ואת הביצועים בתוך המירכאות. ועכשיו).

טוב, אחרי האזהרה הזו בואו נסקור כמה כלים נהדרים, פשוטים וחינמיים שיוכלו לעזור לכם לשים את היד על הדופק של הבלוג שלכם ולדעת איך הביצועים שלו (חלאס עם המילה ביצועים!) :

1. יש לך מה להגיד? תגיב! מספר התגובות: הפרמטר הכי פשוט וברור. מספר תגובות לא תמיד מעיד על כמות צפיות בבלוג או בפוסט, אבל יש בו אינדיקציה חשובה לשאלה האם אתם מעודדים דיון על הפוסט שלכם, האם אתם יוצרים ציפייה לקבל אינפורמציה נוספת על העניין שהצגתם והאם לאנשים בכלל אכפת מהנושא על כתבתם. כדאי לעודד השתתפות על ידי שאלת שאלות מנחות "מה דעתכם?" או איומי סרק כגון "אם לא תגיבו על הפוסט הזה אני סוגר את הבלוג שלי! אני רציני!!".

2. צייצו את הבלוג שלכם? חפשו בטוויטר: טוויטר היא זירה נהדרת בה מתנהלות שיחות ללא הפסקה, ניסיתים לבדוק פעם האם השם של הבלוג שלכם מופיע שם? אולי השם שלכם נזרק לחלל בהקשר לבלוג? כדאי לבדוק כי לא תמיד אנשים ישתמשו בכרוכית (אני לא מאמין שאני משתמש במילה הזו, איזו בושה) בשביל לתייג את השם שלכם ולכן לא תמיד תקבלו התראה על השיחה וחבל יהיה לפספס. על ידי התבוננות בשיחה הזו שקשורה אליכם ולבלוג שלכם, תקבלו מידע נהדר על מה אנשים חושבים על הפעילות שלכם.

3. טלפון ישיר מלארי פייג' אליכם. התראות גוגל: תנו לגוגל לעשות עבורכם עבודה נהדרת. צרו התראת גוגל (Google Alert) לשם של הבלוג שלכם ולשם שלכם ותנו לו להתריע לכם ברגע שמישהו פרסם משהו על הבלוג שלכם. אם תצרו התרעה גם לנושאים האהובים עליכם, אתם תהיו עם היד על הדופק גם בנושאים האלו ויהיה לכם גם חומר מעודכן לכתיבה.

4. בדיקת הגוגל פייג רנק של הבלוג שלכם: חשוב לדעת גם איך גוגל מדרג את הבלוג שלכם. עלייה בדירוג תביא לכניסות נוספות. אם לא מתקדמים, כדאי לקחת מומחה SEO שיבדוק למה. הפועל הישיר של הפרמטר הזה הוא הפניות גולשים מחיפוש בגוגל אליכם לבלוג. אתם יכולים לבדוק את הבלוג שלכם כאן.

פייג רנק

 

כשהכביש שייך לאבא שלך – זה מה שקורה…

5. דבר איתי במספרים, דבר איתי בסטטיסטיקות: טוב, זה ברור. המדד הברור ביותר לביצועי הבלוג שלכם נמצא, שוב, בידיים של גוגל. כלי חינמי ונהדר שנקרא גוגל אנליטיקס, Google Analytics יציג לכם את מספר המבקרים בבלוג שלכם, כמה זמן הם בזבזו שם, מי הפנה אותם לכתבי הקודש שלכם, מאיזו מדינה הם הגיעו, איזה דפדפן יש להם ועוד מלא אינפורמציה מעניינת. שווה לשבת מידי פעם ולנסות להסיק מסקנות לגבי המבקרים שלכם. האם הם הגיעו וישר יצאו? האם החיפושים דרכם הגיעו באמת מתאימים לתכני הבלוג שלכם? הסתכלות על הסטטיסטיקה בזווית זמן רחבה יותר כגון – חודש ושנה, גם תחשוף בפניכם האם הבלוג שלכם נמצא במגמת עלייה מבחינת החשיפה שלו, או להיפך.

 

מבקרים בבלוג

כן, תכניסו גם מבקרים כאלו לסטטיסטיקה שלכם.

6. מה "איזה פוסט נחמד?" תלחץ לייק!: אם עוד לא הטמעתם את כפתור הלייק בבלוג שלכם – אתם מוזמנים לעשות את זה. אם כבר הטמעתם תעקבו אחרי מספר הלייקים שאתם מקבלים על הפוסט. מה שיפה בכפתור הלייק שהוא קל מאד לשימוש עבור הקוראים שלכם, בניגוד להשארת תגובות שמצריכות אשכרה חשיבה וניסוח של תגובה ולא תמיד יש להם מה להגיד (או רצון לחשוב). כפתור הלייק עושה את העבודה במקרים האלו בצורה נהדרת וכבר כתבתי פוסט בכייני על כך שכפתור הלייק גונב את התגובות מהבלוג שלי (נתראה בבית המשפט, צוקרברג!). אם אתם גם דואגים לסטאטוס קידום עצמי כגון "כל הדרכים לעקוב אחרי ביצועי הבלוג שלכם! פוסט חדש בבלוג שלי" ונותנים קישור לפוסט – אז כמובן שחשוב לעקוב ולראות כמה לייקים ותגובות אתם מקבלים, והאם מישהו עשה לזה Share.

7. חפשו אותנו בסיבוב. דף הפייסבוק של הבלוג שלכם: כבר כתבתי בעבר שכדאי לכם להקים דף פייסבוק עבור הבלוג שלכם. דף פייסבוק ייעודי כזה ייתן לכם אינדיקציה יפה על האנשים שקוראים את הבלוג שלכם, יראה לכם את הפרצופים אליהם התכנים שלכם נחשפים, ויאפשר לכם לתקשר אתם גם אם אתם לא חברים שלהם (לא מומלץ. לא תמיד הם מעוניינים להכיר אתכם אישית, אלא רק לקרוא את התכנים שלכם. חוץ אולי מבמקרה שלי שכולם רוצים בקרבתי).

8. רססו אותם. כמה קוראי רסס יש לכם?: יש אנשים שיחשפו לכתנים שלכם אבל אתם לא תדעו עליהם כי הם משתמשים בקורא RSS. קוראי רסס פשוט מושכים את התכנים שלכם ומציגים אותם במקום אחר. זה אמנם פוגע במספר הכניסות אבל היי, תזכרו מה שכתבתי בהתחלה, מספר הכניסות לא משנה, משנה שאתם נהנים מהכתיבה. בכל מקרה, גשו לקורא RSS, למשל זה של גוגל והכניסו את הבלוג שלכם כפיד RSS. אם אתם מסתבכים אני אשמח לעזור במייל. בגדול, מדובר בכתובת הבלג שלכם + סיומת המצביעה על כך שמדובר ברסס. אחרי שתזינו את הכתובת תוכלו לקבל מידע מגוגל על מספר השותפים שלכם לקריאת פיד הרסס הזה.

9. Timing is everything: שווה לבדוק האם הבלוג שלכם זוכה לתוצאות טובות יותר בימים ובשעות מסויימות. כך למשל פרסום פוסט בשעות הבוקר המוקדמות יניב תוצאות טובות יותר מבפרסום שלו בשעה 17:30 אז לאנשים נופלת היד מהמקלדת (על משקל נופל העט מהיד. פשוט הייתי חייב להדגיש את הגאונות בביטוי שהמצאתי) והם לא מוכנים לבזבז את זמן הקיפול שלהם הביתה על הטקסטים שלכם, נהדרים כל שיהיו. גם יום חמישי הוא יום מעט חלש, תשאלו כל יחצ"ן.

פספסתי משהו? תשאירו תגובה (או שאני סוגר ת'בלוג הזה!)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Theme Design by devolux.org