Usability Talking

בלוג טכנולוגי על עולם האינטרנט, החדשנות, הקהילות הסטארטאפים והיזמות

Archive for מרץ 2011

כנס דה מרקר 2011

כנס דה מרקר 2011 (Comvention) יתקיים השנה ביום ראשון הקרוב (3.4.2011) בקריית שדה התעופה (באווניו, בלעז). בכנס יתארחו אנשים מרתקים למדי כגון, כאלו שבאמת מעניין אותי לשמוע מה יש להם להגיד: שר התקשורת משה כחלון, ערן גפן, אילן שילוח, יוסי תאגורי ויניב מיכאלי (יש עוד מלא, רק נתתי טעימה קטנה).

הנושאים החמים כמובן יהיו: שיווק, שיווק דיגיטאלי, סלולר, פייסבוק, מדיה חברתית, פייסבוק, תוכן, פייסבוק, יזמות חברתית ברשת, פייסבוק, טוויטר ופייסבוק.

כמו בכנס דה מרקר הקודם, אני מאד אשמח לפגוש אנשים שקוראים את הבלוג שלי ורוצים להודות לי על התכנים הנפלאים והציניות המיוחדת שלי שמעוררת בהם תחושה של תקווה לעתיד טוב יותר. רק תיקחו מספר בכניסה, בבקשה. ולא, אני לא חותם על פוסטים שהדפסתם בבית.

לפרטים נוספים על הכנס.

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

קוד QR

אממ... מה מסתתר מאחורי הקוד הזה?... (רמז: אל תפתחו ציפיות)

QR Code או בשמו העברי קיו.אר קוד הוא טכנולוגיה מגניבה למדי שגורמת לי אישית הרגשה מגניבה למדי. זוכרים את התקופה בה הייתם ילדים קטנים וניסיתם ליצור שפת סתרים שממבט ראשון רק אתם מבינים, ואז ניסיתם למכור את זה לחברים שלכם, לגלות להם איך גם הם יוכלו לפענח את הקוד שהמצאתם, אבל הם דחו אתכם בזלזול ואז לא רצו לשחק אתכם תקופה מסוימת? תהיו אמתיים עם עצמכם ואל תשליכו את זה עליי, בסדר?

בכל מקרה, קוד QR הוא תמונה ריבועית בצבעים שחור ולבן שצילום שלה ואז פענוח שלה באמצעות תוכנה ייעודית מאפשרים להמיר את תמונה בקישור או כל טקסט שהוא. זה מגניב כי האפשרויות שמסתתרות מאחורי שימוש נכון בקוד שכזה הן מלהיבות.

קוד QR

"מורד שטרן המלך" במשרד שלי. ואף אחד פה לא מבין מה זה, או מסכים עם הקביעה הזו

תחשבו על הצגה של קודים שכאלו לאורך בניין גדול ועמוס, אדם שמסתובב בבניין יכול לצלם את הקוד שיומר באופן אוטומטי לאתר אינטרנט שיכיל מפה, אנשי קשר ומידע נוסף שילווה את המטייל כל הזמן כי המידע נמצא אצלו בסלולר! תחשבו על טופס מסובך שאתם צריכים למלא ולא ממש בא לכם לקרוא את ההוראות המשעממות, קוד QR שיוצמד לדף יוכל לקחת אתכם במהירות לסרטון יוטיוב שם יוסבר לכם באופן חי איך למלא את הטופס ומה לעשות איתו אחרי שסיימתם למלא אותו!

QR code

קוד ה QR הזה הוא כרטיס ביקור שהכנתי עבור עצמי

ליצור קוד QR זה נורא פשוט ואפילו חינמי (יש קישור בסוף הפוסט) וברגע שיצרתם אחד כזה אתם יכולים להדפיס או להפיץ בפייסבוק. מבדיקה שערכתי עולה שלא הרבה אנשים בארץ מכירים את הטכנולוגיה הזו, אז בכלל אתם יכולים לעשות דאווינים על החברים שלכם…

קישורים:

להורדת תוכנה מפענחת קוד QR לסלולרי שלכם:
http://www.mobile-barcodes.com/qr-code-software/

ליצירת קוד QR משל עצמכם (חינם) :
http://qrcode.kaywa.com/

ליצירת קוד QR מיוחד לכרטיסי ביקור (חינם) :
http://zxing.appspot.com/generator/

אהבתם? תנו בלייק! (חינם) :
http://www.facebook.com/Morad.Usability.Blog

, , , , , , , , , ,

פייסבוק

לפני כמה שנים טובות, בעודי חייל צעיר לובש מדי זית, השתתפתי בקורס מפקדי טנקים. לא ברור לי מי קיבל את ההחלטה ואני מקווה שצה"ל מפיק לקחים אבל באמת הייתי שם ואפילו (!) עברתי את הקורס. החלק הקשה ביותר מבחינתי היה הניווט. לא משנה כמה ניסיתי, אדון ניווט ואנכי לא הצלחנו להסתדר.

לא ממש הצלחתי לקרוא את המפות וסמכתי על אותו מצפון פנימי שבעקבות הכינוי שלו "מצפון" הנחתי שהוא יכול לתפקד גם כמצפן, אבל לצערי הוא לא תפקד לא כמצפן ובטח לא כמצפון. השיא היה שבאחד הניווטים, בעודי בטוח שאני עוד רגע קל מגיע ליעד המסומן ושובר שיא ניווט של אהוד ברק, קיבלתי קריאה במכשיר הקשר שלא לזוז שכן בסיס סודי זיהה תנועה שלי לכיוונו והם ישלחו אליי חמושים אם אעיז להמשיך (אמיתי לגמרי). מפקד הניווט ביקש שפשוט אעצור ושהם כבר יבואו לקחת אותי ברכב. תוך כדי נסיעה, וכאות הוקרה על ה"טרמפ" הצעתי לנהג עזרה בניוט – אבל הוא סירב בנימוס. הכאב האמיתי היה שהגעתי אחרון חזרה לקבוצת הקורס, שכבר מזמן חזרו מהניווט שלהם, ולכן לא נשאר לי מה לאכול.

הלקח היה ברור אם לא יודעים לקרוא מפות הולכים לאיבוד, אם הולכים לאיבוד, לא נשאר אוכל. באינטרנט, המפות שלנו הן הסטטיסטיקות. הן יכולות להראות לנו בצורה הטובה ביותר האם הדרך בה אנו נוקטים מביאה אותה למקומות שאנו רוצים, האם אנחנו זוכים למספר הכניסות אליו כיוונו והאם אנחנו חושפים את התוכן שלנו לאנשים שאנחנו רוצים שייחשפו אליו.

אם עד היום חקרנו בעיקר את הסטטיסטיקות של האתר או הבלוג שלנו, הרי שבימים אלו כדאי מאד לחקור את הסטטיסטיקות של דף הפייסבוק שלנו. הדבר היפה בסטטיסטיקות של פייסבוק הוא שהן מספקות מידע מרתק עד כאב.
את הפוסט הזה אני אחלק לשלושה חלקים: החלק הנוכחי, שאתם קוראים כרגע, הוא בעיקר הקדמה מיותרת שהייתם יכולים לחסוך לעצמם (אבל אז לא הייתם יודעים על ההיסטוריה הצבאית המפוארת שלי), חלק שני שיתמקד בסטטיסטיקות מצד המבקרים בדף הפייסבוק, ובחלק השלישי בו נתמקד בסטטיסטיקות מצד התוכן שאנו מפרסמים בדף שלנו.

– אז הקדמה קצרצרה כדאי שכבר תוכלו להיכנס לעניינים לבד:

כנסו לדף הפייסבוק שאתם מנהלים ולחצו על: View Insights (נמצא בצד ימין ולמעלה).

סטטיסטיקות פייסבוקשימו לב למעלה מצד שמאל, אתם תראו שם את התפריט הבא:

פייסבוק סטטיסטיקות

לתפריט 5 קישורים אבל רק שניים מעניינים אותנו באמת: Users ו Interactions. החלוקה הזו בעצם מחלקת את נתוני הסטטיסטיקות לשני חלקים עיקריים, הצד של המשתמשים בדף שלנו (המבקרים) והצד של האינטראקציה שהשיג התוכן שפורסם בדף שלנו. בחלק העליון של התפריט תופיע כותרת הדף עליו אתם מקבלים סטטיסטיקות. אם אתם מנהלים כמה דפים פשוט לחצו על ראש התפריט ובחרו דף אחר.

סטטיסטיקות פייסבוק

בכל מקרה, חשוב שתמיד תסתכלו על טווח התאריכים של הנתונים. הוא נמצא בצד שמאל למעלה וכיוונון נכון שלו (גם בצד המבקרים וגם בצד התוכן) יכול להראות לכם את הנתונים בזום אין וזום אאוט על ציר הזמן וזה מאד חשוב במטרה לגלות מגמה של שיפור, ירידה או עקביות מרגיזה. אני מציע לכם בחום להתחיל לשחק עם הגראפים – אתם תמצאו שם דברים מאד מעניינים…

אם אתם רוצים להציץ לתוך הסטטיסטיקה העולמית של פייסבוק עצמה. קראו את הפוסט המדריך הסודי לפילוח קהל המשתמשים בפייסבוק.

אהבתם? תנו בלייק ושפרו לי את הסטטיסטיקה!

 

, , , , , , , , , ,

פאלם פרי

אני לא יודע אם מישהו זוכר את אותו הפוסט שכתבתי על זיוף תאריכי ימי הולדת בפייסבוק ועד כמה כדאי לעשות את הטריק המלוכלך הזה לפעמים (אני באמת מאמין שאף אחד לא זוכר, ואם כן – אין לכם משהו טוב יותר לעשות עם הזיכרון הפנוי שלכם?), אחרי כמה תגובות נזעמות החלטתי שאני כותב את תאריך יום ההולדת האמיתי שלי בפייסבוק או שאני מסיר אותו בכלל. להוליך שולל בצורה שכזו אנשים טובים שרק רוצים לאחל לך מזל טוב זה יותר מידי. אפילו בשבילי.
אחרי התלבטות קלה החלטתי להציג את התאריך האמיתי. גם ככה יש לצוקרברג את כל המידע שהוא צריך עלי, חשיפה נוספת של תאריך יום ההולדת שלי לא תשנה הרבה.

אז השנה, לראשונה, קבלתי בתאריך האמיתי שלי איחולי מזל טוב ליום ההולדת, בפייסבוק. למרות שאני בחור ציני מטבעי (רואים את זה?), כל ברכת "יום הולדת שמח" שכזו ממש שמחה אותי, יותר מזה, אני חושב שזו הדרך היחידה לגלות אנשים טובים באמצע הדרך. הנה כמה אנשים טובים, חוץ מהאחרון למטה שחייב להתחכם:

יום הולדת בפייסבוק

יום ההולדת הזה גרם לי להבין שאני כבר לא ילד. זו מחשבה מעט עצובה אבל אין לה שום משמעות מעשית כי אני עדיין צריך צעצועים. אי לכך ובהתאם לזאת קבלו את הצעצוע החדש שלי, החבר הכי טוב שלי, הנפש התאומה האבודה שלי, ה"הופרדו בלידתם" שלי: מכשיר הפאלם פרי 2, מכשיר סלולרי שלא נמכר בארץ ומעניק לי תחושה של דה זה-וו' ישירות לתקופה בה האייפון היה עדיין מוצר נדיר בארץ, לא היתה לו עברית וסטיב גובס היה בריא. אם הצלחתם להשיג מכשיר כזה ואתם מחפשים לו תמיכה בעברית אתם מוזמנים לבקר בבלוג פאלם פריצר. אגב, שמתם לב לעובדה שציינתי שהמכשיר לא נמכר בארץ? אני לא יודע למה זה כל כך חשוב לי להסתובב עם מכשיר שאין להרבה אנשים, בעיה נפשית? סתם התנשאות? באמת שאין לי מושג.

ההבדלים בין ממשק הפאלם (שמריץ מערכת הפעלה WebOS) לממשק האייפון, אליו התרגלתי לשימוש כבר יותר משלוש שנים, הם ממש לא מינוריים. אני אהיה חייב להקדיש לעניין הזה לפחות שלושה פוסטים בעתיד כדי לנסות ולהעביר את התחושה בשינוי, אבל אין ספק שהדבר הראשון שמרגישים הוא עניין החופש.
מכשיר הפאלם הוא פתוח וגמיש לשינויים רבים שקהילת המפתחים כותבים למכשיר. בניגוד לאייפון, שם התפתח שוק שחור שאפל דוחה בשאט נפש של אפליקציות לא חוקיות (והכוונה היא לאותם טוויקים Teaks שמשנים הגדרות ברמות העמוקות יותר של מערכת ההפעלה), בפאלם הדבר הזה הוא לא עבירה על החוק. גם העובדה שלא חייבים להסתמך על תוכנה מזעזעת כמו אייטיונס, אלא להעביר שירים וקבצים באמצעות Drag & Drop מקלה בהרבה את השימוש במכשיר.

אז שיהיה יום הולדת שמח!

, , , , , , , , , , ,

אייל ארד

אני חושב שאת אייל ארד אין שום צורך להציג. אייל הוא מהאישים הבולטים בארץ בכל הקשור ליחסי ציבור ותקשורת. הוא היה חבר בפורום החווה המפורסם של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ונראה שהוא אדם בעל דעות לא שגרתיות בנושאי טכנולוגיה – דעות אליהן נחשפתי בכנס האינטרנט 2011 של איגוד האינטרנט.

פניתי לאייל ארד עם מספר שאלות בנושאי אינטרנט וטכנולוגיה ולשמחתי הרבה אייל הסכים, אז נקפוץ ישר לעניינים:

1. האם, לדעתך, תופעת הרשתות החברתיות כפי שאנחנו רואים אותה היום תלך ותתעצם או שההייפ סביבה בדרך ליציבות או אפילו דעיכה?

הרשתות החברתיות ילכו ויתעצמו בגלל הצורך הבסיסי שלנו בתקשורת ישיר מרובת משתתפים, אבל הן גם תתפתחנה לכיוון חדש של שיתוף פעולה וירטואלי (virtual collaboration), שבו הרשת החברתית לא תשמש רק להחלפת מידע אלא ליצירה משותפת של ערך למשתתפים ללא הכרח בנוכחות של גורם מארגן (מרכזת). דוגמאות ראשונות לכך הן ויקיפדיה, לינוקס, אניבום ואני מאמין שהתופעה תלך ותתרחב לאור הזמינות של רשתות חברתיות על מדיה ניידת, או מה שאני מכנה MoSo.

2. האם קמפיין בחירות במסגרת רשתות חברתיות יכול להשפיע באופן ברור על תוצאות הבחירות או שהקהל הישראלי לא יושפע מקמפיינים שכאלו?

מדיה דגיטלית היא עוד מדיה – פירסומית ותקשורתית – וככל שקמפיינים משפיעים על דעת הקהל, גם הקמפיין הדיגיטלי ייקח חלק ביצירת השפעה. אני לא מאמין שקמפיין דיגיטלי לבד יכול לשנות מצבים חברתיים מהקצה אל הקצה, להוציא אולי בסיטואציות מהפכניות, כשהשינוי כבר באוויר וכל מה שצריך הוא מוציא לפועל, או נפץ.

3. כמי שמכיר היטב את הציבור הישראלי, האם אתה יכול להצביע על אותו מאפיין שגרם לשימוש מוגבל מאד של הרשת החברתית "טוויטר" בישראל בניגוד להצלחה המסחררת שלו בעולם?

השוק הישראלי הוא שוק קטן מאד, שמאופיין ביישום מהיר של חדשנות מצד אחד, ובתופעת עדריות – follow the leader – מצד שני. ברגע שרשת כמו פייסבוק חדרה היא ממלאת את הצרכים של רשת חברתית, וקשה מאד לאחרות להצליח. זו הסיבה לגסיסת דהמרקר קפה, שלרגע היה הדבר החם, לאי-הצלחת רשתות כמו לינקד-אין וטוויטר, שהן רשתות נישה, ובגלל קוטן השוק אינן יכולות לצבור מסה מספיקה. כשכולם בערוץ 2 קשה לערוץ 10 להתרומם, כשכולם בפייסבוק קשה לטוויטר להתרומם, אלא אם כן יבוא משהו עם חדשנות בולטת בערך שהוא מייצר למשתמשים.

4. מהו דפדפן האינטרנט המועדף עליך?

דף הבית שלי הוא YNET ולשאר האתרים אני מגיע דרך גוגל, כך שלדפדפן (אקפלורר במקרה שלי) אין חשיבות גדולה.

5. בתור בעליו הגאה של מכשיר האייפון (ואני הבנתי את זה מהחתימה של המייל שלך) מהן שלושת האפליקציות הכי קריטיות עבורך?

אתרי חדשות (שמרוכזים בספרייה- בעיקר XFEED), פייסבוק ודרופבוקס.

 

, , , , , , , , , , ,

בחירת סלוגן היא דבר מאד מסוכן. לפעמים היא פועלת נגדך:

אפל סלוגן

, , , , , ,

להיט האייפון ציפורים כועסות

כן, אני יודע. אתם בוודאי ציפיתם למצוא פה פוסט מסכם על השקת האייפד 2. בוודאי חשבתם שאכתב שיר או לפחות כמה מילים מרגשות על אותו אירוע מלהיב, נוצץ, מיותר ומחפיר ש"חשף" את מה שכולם כבר ידעו שיקרה – השקת מכשיר אייפד משודרג. אה כן, השידרוג הגדול הוא כמובן הצבע, זה בא בלבן. לאן עוד האנושות תדרדר?

במקום זה, אני מעדיף לייחד את הפוסט הזה למשהו קצת יותר משמעותי בעיניי: שחצנות. אני לא יכול לסבול שחצנות. לדעתי, זו תכונה שמהווה את השלב הראשוני והמקדים לקראת כישלון עתידי בטוח וכואב. צר לי מאד לראות את זה מגיח דווקא ממקומות סימפטיים לכאורה כגון חברת המשחקים רוביו –ROVIO שאחראים על הלהיט התורן Angry Birds.
אני זוכר שקראתי ולא האמנתי שבכיר בחברה הזו טען שהם יהיו יותר גדולים ממיקי מאוס. מדובר בתרגיל יחצני במקרה הטוב, או הפגנת שחצנות פושעת במקרה הרע. היה זה סטיב (רפואה שלמה) גוב'ס שטען: "Stay Hungry, Stay Foolish", ההתנהגות של רוביו, למרות שהיא foolish לגמרי, לא בדיוק תואמת את הדרך שגוב'ס מדבר עליה.

בכל מקרה, אני אנסה לנתח, באופן שטחי כהרגלי, את האפשרות המעניינת הזו: האם באמת Angry Birds יצליחו לנקר למוות את מיקי והחברים שלו (תיאור ציורי נוראי. אני מתנצל).

למה זה כן יקרה, ואתם יכולים לצטט אותי:

1. התפשטות הטכנולוגיה: התקופה הנוכחית מאופיינת בחדירה טכנולוגית מאסיבית (איש חכם אמר פעם "אייפד לכל פועל". אבל אל תתיחסו אליו) , במקום לראות את מיקי מאוס בטלוויזיה, ילדים מתחברים בקלות לאותן angry birds במסך האייפון הזמין והקורץ כל כך של ההורים שלהם. הציפורים האלו צבעוניות וחמודות וניתן בקלות לאהוב אותן. המשחק עצמו גם הוא פשוט מאד להבנה, ולכן גם מאד קליט לילדים.

2. מיקי מאוס שם, אבל לא ממש שם: למרות ההתפשטות הטכנולוגיה וההתגברות הברורה שלה, חסרה למיקי מאוס וחבריו נוכחות בולטת ומשמעותית בפלטפורמות החדשניות. הם לא סיפקו להיטי הורדות רציניים אלא פרשו חסויות על משחקים משעממים מסוגים שונים (קלפים, פאזלים וכו').

3. ציוד נילווה: היסטריית הציפורים הכועסות כבר הגיעה לרמה של מכירת בובות. אמנם לייצר בובה כזו בסין עולה גרושים ואני יכול אפילו לייצר כמה בצורתי שלי (הייתם קונים? אני שואל ברצינות, אולי עליתי פה על משהו), אבל מסתמנת היסטריה של קנייה שלהן ואז פרסום סטאטוס בפייסבוק שצובר תגובות לייקים ובעצם משכפל את ההתלהבות (האם מישהו עושה את זה עם בובות של מיקי מאוס? לא). מעניין לראות התנהגות דומה בעבר כשהיינו באים לבית החברים שלנו והם היו משוויצים בתמונה שלהם מדיסני וורלד כשהם מחובקים עם מיקי מאוס (אותי אף פעם לא לקחו לדיסני וורלד. זה באמת לא מציק לי, אבל גם אף פעם לא ממש התגברתי על זה).

למה זה בחיים לא יקרה, ואתם מוזמנים לצטט אותי:

1. חברים, זה רק משחק: העובדה המצערת למדי בכל הסיפור הזה היא שהחבר'ה של רוביו לא הבינו, כנראה, שהם בסך הכול יצרו משחק. עם כל הכבוד למשחק, ובוודאי משחק להיט, תמיד מגיע אחד טוב יותר. כבר היום הציפורים הכועסות לא נמצאות במקום הראשון בטבלת ההורדות של האייטיונס וכל השידרוגים של המשחק (גרסה ליום האהבה, חג מולד) היו עלובים למדי ונועדו לסחוט לימון שכבר נמצא במצב די יבש. אם באמת משחקי להיט היו נשארים איתנו לנצח היינו סובלים מאותו שרברב משופם כבר עשרים שנה, וזה באמת מצב לא בריא.

פארפור

גם הוא חשב שהוא יהיה יותר גדול ממיקי מאוס. המוסד חשב אחרת

2. פז"ם: למרות גופו הכחוש ועור פניו החלק מיקי נמצא בשטח כבר מאז 1928. בחישוב קל אפשר לגלות שהוא בשטח למעלה משמונים שנה. הציפורים הכועסות בערך שנה. בעולם הפכפך כמו שלנו זה לא נותן יתרון, אבל אי אפשר להתעלם מזה.

3. למי יש יותר כבוד: למיקי יש כוכב בשדרות הכוכבים של הוליווד והוא כיכב בעשרות סרטים, תוכניות טלוייזיה, חוברות קומיקס, ספרים וכו' וכו'. הציפורים הכועסות רק עכשיו, כחלק מתעלול יחצני, הוזכרו באיזה סרט לא ברור על ציפור טרופית כחולה. נו באמת.

4. מה כבר עשיתם בחיים שלכם? : עברתי קצת על שאר המשחקים של רוביו. מיותר לציין שמדובר במשחקים עלובים למדי שאף אחד מהם לא הצליח. הם רוכבים כרגע על ההצלחה של משחק הציפורים בלבד.

5. יש כרטיס מועדון?: ג'סטין טימברלייק התגלע (לא טעות כתיב) במועדון מיקי מאוס, אותה תוכנית ילדים שמיליונים בארה"ב גדלו עליה ונחשפו לתכניה. גם בריטני ספירס וכריסטינה אגילרע (שוב, לא טעות כתיב). את מי גילו הציפורים הכועסות? הא כן, את ביצי הזהב…

6. נותן פייט בפייסבוק: לדיסני יש מעל 17 מיליון. וואו. את ROVIO או אנגרי בירדס לא הצלחתי למצוא.

7. והכי חשוב, כסף: לדיסני יש עתודות כספים שמאפשרים לה לרכוש בקלות את ROVIO ולתת למיקי מאוס לאכול את הציפורים לאט לאט. או גרוע מכך, להפוך אותן לחברים שלו ולהכיר להם את פלוטו, דונאלד דאק ושאר היצורים. זה באמת יגמור אותן.

וידוי מרגש: אני מקבל ביקורת הורסת (אבל בונה) על כך שאני לא יודע לסיים פוסטים בצורה מעוררת דיון, או עם תחושה של "וואו". אז קבלו את התנצלותי, אני עובד על זה. בכל מקרה, אני אשמח לשמוע את דעתכם בנושא הכל כך חשוב הזה. אם אהבתם את הפוסט אני אשמח אם תלחצו לייק ואולי, עם קצת עזרה, נחישות ורגישות אני אעבור את מספר הלייקים של דיסני ואז אצהיר שאני אהיה גדול יותר ממיקי מאוס. ווווואההה, אאאהה, אאאה!

, , , , , , , , , , , ,

Theme Design by devolux.org