Usability Talking

בלוג טכנולוגי על עולם האינטרנט, החדשנות, הקהילות הסטארטאפים והיזמות

Archive for ספטמבר 2009

"ותשובה, ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה"

ערב יום כיפור. אני נכנס לבית הכנסת לתפילת מנחה וכולי חששות מהצום ההולך ומתקרב בצעדי ענק. בדרכי למקום הישיבה שלי אני שם לב שעל התיבה (השולחן המוגבה עליו מתפלל שליח הציבור) מונחות, כצפוי לערב יום כיפור, קופות צדקה.
מתוך כל קופות הצדקה, צדה את עיני קופת צדקה יצירתית אחת ומקורית אחת, העובדה שהיא צדה את עיני מרשימה מאד לאור העובדה שהתיבה היתה מלאה עד אפס מקום בקופות צדקה שונות ומשונות.

הקופה שצדה את עיני היתה עשוייה מקרטון פשוט וצבעוני ומעוצבת בצורת כיסא גלגלים, לא התעמקתי בה יותר מידי, אבל ברור היה לי שמטרת הכסף הנאסף בה הוא לשיקום או עזרה עבור נכים.
קופת הצדקה הכל כך יצירתית הזו גרמה לי להרהר מעט בנושא קופות הצדקה: אם נסתכל על העניין במבט ציני (כמו שאני אוהב לעשות), נבין שמאחורי היופי שבמעשה הצדקה (שאין לזלזל בו כלל וכלל) עומד עניין נוסף: איך לגרום לי, כלקוח שרוצה לתרום, לתת את כספי דווקא בקופת הצדקה שלך, ולא באחרת.

כשמעצב, מעצב קופת צדקה (משהו לא מסתדר לי במשפט הזה, אבל נמשיך) אזי קופת צדקה מהודרת מידי ללא ספק תיכשל במשימה (איסוף הכסף), כי היא בוודאי תעורר אצל התורם מחשבות כגון "אם היה לגוף הנתרם מספיק כסף לעצב כזו קופה, הוא כנראה לא צריך אותי", מצד שני קופה מוזנחת מידי גם כן תעורר תהיות כגון: האם בכלל מישהו אוסף את הכסף, ואם אף אחד לא אוסף את הכסף, אז עדיף שהכסף ישאר אצלי בכיס ואחסוך אותן לאייפון החדש שיגיע מתי שהוא. בשנתיים הקרובות.
קופה לא מוזנחת אבל גם לא מרשימה "תבלע" בין שאר הקופות, וקופה צעקנית מידי ("אם לא תשים פה את הכסף קללות ירדפו אותך"), עלולה גם להרתיע את התורם.

יצירת קופת צדקה מחומרים זולים, אבל מעוצבת במקוריות ובנוייה כך שהיא מעבירה את המסר (לאן הולך הכסף) במהירות, תעורר בקלות הזדהות, תבלוט מעל שאר קופות הצדקה האחרות ותעמוד במשימה.

היום, כשאתם שומעים את המילה "קופת צדקה" עולה לכם בראש תמונה שכזו:

קופת צדקה

אולי, אם רוצים שהקופה תצליח, צריך לחשוב מחוץ לקופה (מחוץ לקופסה, חה-חה הבנתם?), להשקיע מעט מחשבה ולעצב קצת אחרת.

, , , ,

בפוסט הקודם, "נשמע נהדר, רק יש בעיה אחת" סיפרתי על שיחה קצרה שהתרחשה ביני לבין נציג מכירות של חברת כבלים מסויימת. לא היה בשיחה הזו שום דבר מיוחד, השיחה היתה בסך הכול משעשעת (עבורי) וחסרת פידבק של בונוס (עבורו).

אחת התגובות שקיבלתי לפוסט הזה שווה פוסט בפני עצמה (וזה הפוסט הנוכחי שאתם קוראים הרגע), את התגובה כתב Bimba, בימבה קישר לסירטון המציג מקרה אמיתי בו לקוח מנסה להתנתק מחברת AOL והנציג הטלפוני פשוט לא מאפשר לו לעשות את זה, שווה צפייה:

, , , ,

השבוע ניהלתי שיחת טלפון קצרה ומעניינת עם נציג מכירות מחברת כבלים מסויימת שאני מנוי אצלה, אבל רק על אינטרנט וקו טלפון (אמממ..  קשה מאד לנחש לאיזו חברה אני מתכוון… ), השיחה לא ממש שווה פוסט שלם, אבל טוויטר מוגבל רק ל 140 תווים, אז נלך על פוסט (מישהו צריך להרים את הכפפה וליצור הכלאה בין טוויטר לבלוגים, הוא יעשה מיליונים! מיליונים אני אומר!!)

"שלום, אני מדבר עם שטרן מורד?" שואל בחשש איש המכירות.

"כן, שלום" עניתי.

"אהה.. רציתי להציע לך חבילה משתלמת מאד" קולות רישרוש של דפים ורעד בקולו הסגירו את העובדה שמדובר בטירון.

"וואלה, מה?"

"אההה.. אתה תשלם עוד 180 שקל בחודש ותקבל גם ממיר דיגטאלי חדש, גם VOD וגם חבילת ערוצים משתלמים במיוחד!"

"באמת?!"

"כן!"

"הממיר הדיגיטאלי יהיה חדש וחבילת הערוצים תהיה משתלמת במיוחד??"

"אהה.. כן!!"

"אייייי, חבל," אמרתי תוך כדי שאני מכה בראשי "יש רק בעיה אחת,  אין לי טלוויזיה…"

"אין לך טלויזיה?"

"לא"

"אה,"

"כן"

"בעיה"

"לגמרי"

"טוב, אהה, אז שיהיה יום טוב"

"יום מצויין".

,

בדר"כ אני לא משתמש בדואר שרשרת כחומר לבלוג שלי, אבל הפעם זה חזק ממני:

מרקו מחפש בגוגל

ותודה ללאה אהרונוביץ ששלחה לי את המייל.

, , ,

פארקור

מי שעוקב באדיקות מעוררת תמיהה אחרי הבלוג הזה, מבין, בסופו של דבר, שאני אוהב לצחוק.
ככל שהדברים המצחיקים הם יותר אידיוטים, כך הם מצחיקים אותי יותר. היום זכיתי למנת צחוק הגונה כשצפיתי בפרק הראשון בעונה השישית של המשרד (חם מהתנור. לוהט).

ה"משרד" היא יצירת אומנות, אין לי דרך אחרת לתאר את תוכנית הטלויזיה הזו. היא מלווה את שיגרת עבודתם של עובדי משרד מכירות אפרורי מסקרנטון, פנסילבניה, ומצליחה לגרום לצופה להרגיש שהוא נוכח בהתהוותם של מצבים מגוחכים ואבסורדים, אך לא בגדר הבלתי הגיוניים בעליל. צריך לראות בשביל להבין מה אני רוצה לתאר, כל מילה נוספת שאכתוב במטרה לנסות ולהסביר את הגאונות בתוכנית רק תגרום לכם להימנע מצפייה בה.

"פארקור" הוא ספורט אתגרי אורבני שהומצא בצרפת, ובטח כבר ראיתם באינטרנט מלא סירטונים של חבר'ה צעירים שקופצים מבניינים ועושים סלטות מעל מכוניות (אם תסתכלו טוב-טוב בסרטונים הללו תראו בחור צעיר עם שיער שחור וכיפה סרוגה המרשים ביכולתיו הפאקוריות. זה לא אני).

עכשיו, מה קורה כשסקוט, הבוס הלא-נורמאלי מחליט שהוא עושה פארקור במשרד? לראות ולהתמוגג (לא מצאתי איכות טובה יותר, זה מאד חדש) :

, , ,

לפני בערך שלושה חודשים, השיקה חברת אפל את מכשיר הדגל החדש שלה האייפון 3GS. מלבד העובדה שהיא גרמה ללקוחות נאמנים כמוני (אני ממש לא בטוח שהם רוצים לקוחות כמוני, בכל זאת, ברשותי אייפון פרוץ) להבין שהאייפון שבידיים שלהם הוא ממש פאסה, ולהתחיל לחסוך בהוצאות מזון, תרופות והשכלה לילדים ע"מ לקנות אייפון חדש, היא גרמה למבול של שמועות וספקולציות מסוג "איך-יראה-המכשיר" החדש.

כל ילד עם מנת משקל של חתול + יכולת להזיז עכבר, הכין משהו בפוטושופ, דבר שגרם להצפה של אלפי תמונות של המכשיר החדש, "ממקור רישמי" כמובן.
כולם ידעו להתעלם מהתמונות האלו, אמממ, למעשה לא כולם, הסינים לא התעלמו מהם.

לפני שבועיים, חבר מהעבודה סיפר לי שהוא קנה באתר לא רישמי של אביזרים לאייפון, משדר FM שמאפשר לו לשדר את המוזיקה המתנגנת באייפון ישירות למקלט הרדיו של האוטו, וכך, ברגע שישמע את נינט שרה "אני מעדיפה לשתוק", הוא ימלא את בקשתה בכך שישתיק אותה, וישמע את המוזיקה שמתנגנת באייפון שלו דרך הרדיו.
"גם אני רציתי כזה", אמרתי לו "אבל הוא עלה באיי דיגיטל בערך 350 שקל, אז החלטתי שאני כבר מעדיף לשמוע את נינט". לפעמים נאלצים לעשות בחירות קשות.

ראיתי את הקופסה של המשדר מונחת על השולחן שלו, הרמתי אותה ולא האמנתי למראה עיניי, הסינים שייצרו אותה "אימצו" 2 דגמים שהופיעו בדגמי הפוטושופ , והם גם חליטו שהם תומכים בדגמים הדימיוניים האלו!

תסתכלו בתמונות, זה לא יאמן:

ציוד סיני לאייפון

אריזה לא מקורית לציוד לאייפון

, , , ,

טור ביקורשת מורד שטרן

עברה בערך שנה מאז שפניתי לניב ליליאן, עורך YNET מחשבים, וביקשתי ממנו לשקול לתת ליו.פי.איי מדור שבועי. במדור, ניסיתי במאמץ רב לשכנע את ניב, יסקרו חברי הארגון (להלן המומחים) אתרים שונים ברחבי ביצת האינטרנט הישראלית וידווחו לגולשים מהי רמת השימושיות של האתר. היוזמה, שהחלה בהיסוס קל, הצליחה דווקא בצורה יפה מאד, וכמו שעון שוויצרי (שלעיתים זייף קלות) הצלחנו לפרסם בוייינט מדור שבועי בשם ביקורשת (כלומר, "ביקור ברשת" או "לבקר את הרשת". אחחחח, אין כמו משחקי מילים).

אני מרגיש סיפוק וגאווה על היצירה המשותפת הזו עם ויינט, בנוסף לעובדה שהצלחתי להחזיק מעמד בניהול הטור הזה במשך זמן רב, וזו באמת היתה עבודה קשה.
את המושכות קיבלה לאה אהרונוביץ ואני בטוח שהטור ימשיך להתפרסם בצורה יפה ואולי גם יתפתח לכיוונים נוספים ומפתיעים. שוב תודה לניב ליליאן, לארז רונן ולאהוד קינן על העבודה המשותפת והעזרה הרבה.

נ.ב
התגובה שבתמונה למעלה התקבלה כטוקבק באחת הכתבות של ביקורשת, לא הפסקתי לצחוק כל היום והחלטתי שכשאני אעזוב את ניהול הטור אני אהיה חייב לפרסם אותה… :)

, , , ,

יש לו אייפון

לפני כארבעה חודשים הודיעה פלאפון כי היא זכתה לייבא את האייפון לארץ, שעתיים אחר כך הזדרזה אורנג' והודיעה גם היא כי האייפון בידיה, שבועיים לאחר מכן מודיעה סלקום שאין ללקוחותיה מה לחשוש וגם הם יכלו לקבל את המכשיר. וואו. להתעלף מהתרגשות.

הזמן הולך וחולף לו: ציפורים נודדות אל הארצות שמעבר לים, עונות מתחלפות, תינוקות נולדים בשעה טובה, וכוכב נולד 7 יורד מן המסך, גם כן בשעה טובה. אבל האייפון לא בא, האייפון גם לא מצלצל.

בעוד אנו ממתינים בציפייה דרוכה לאדון אייפון, דברים מעניינים קורים: חברת פאלם מציגה את מכשיר הדגל שלה, הפאלם פרה, נוקיה משחררת את ה- N900 המרשים, ועוד לא שמענו את המילה האחרונה משאר הענקי הסלולר כגון LG, סמסונג וסוני אריקסון.
ופה בארץ, שלושת המפעילות הסלולריות שלנו כבלו במו ידיהן את עצמן אל מכשיר האייפון בחוזים כואבים ומשפילים. את המהלך הזה הם היו צריכים לעשות לפני שנה, כשיצא האייפון 3G, אז היה ברור שמדובר בלהיט אבל המתחרים עוד לא הדביקו את הפער, לא עכשיו. (עד כמה שאני זוכר אפל לא ירקה, סליחה, הסתכלה לכיוון שלנו)

במקום להבין שהאייפון היה בסך הכול סנונית ראשונה (ונהדרת) המבשרת על בואם הקרוב של מכשירים מעולים וטובים, הבינו שם בקודקודיה הכתומה, הכחולה והסגולה, שזה המכשיר היחיד שקיים בעולם… ושלא תבינו אותי לא נכון, האייפון הוא מכשיר מצויין, אני נהנה מכל רגע איתו, אבל אנחנו נכנסים לתקופה בה המתחרים כבר למדו את הטריק, כל חברה מגייסת את מיטב הניסיון והמוחות ויוצאת עם מכשירים טובים מאד, שמדביקים את הפער מול האייפון ובתכונות מסויימות אף עוברות אותו.

יקשה המקשה ויגיד "אבל אפל זה מותג נחשק, ולכן הוא יכול לסחוף את השוק", זה נכון מאד, אין ספק שהמעמד המותגי של אפל מבוסס היטב והוא מביט על כולם מלמעלה, אבל בסופו של יום, לרוב האוכלוסיה בישראל זה ממש לא משנה, הולכים על מה שטוב, זול ונוח (ולא מפסיק לעבוד בטמפרטורה של 35 מעלות).

עצוב.

, , ,

בשבת האחרונה פרץ ויכוח סוער בחבר'ה של הצ'כונה. הויכוח נסב סביב שאלה אחת קטנה, אך קריטית להמשך הקיום התקין של העולם: "מהו האינטרו הכי טוב, אי פעם, של משחק מחשב". אני לא זוכר איך הויכוח הזה התחיל, אבל אני בהחלט זוכר איך הוא נגמר.
בעוד כל אחד מחבר'ה קם וצועק על השני שמות של משחקי מחשב שונים ומשונים, החלו לחלוף בראשי זכרונות, זכרונות של טנקים שרופים, מטוסים, תולעי ענק וחול, הרבה חול…

"דיון…" לחשתי בקול צרוד. החברים מסתכלים עליי ואני מסתכל עליהם. ברור שההחלטה נפלה, הקדימון הכי טוב שהיה אי פעם למשחק מחשב כלשהוא הוא זה של "חולית 2", או בלעז Dune 2.

המשחק, שלדעתי גם נכנס בקלות לחמשת הגדולים של כל הזמנים, היה פורץ דרך אמיתי. בפעם הראשונה אי פעם הוצג משחק אסטרטגיה המתנהל בזמן אמת ונותן לך לנהל את הכספים, המשאבים והלוחמים של כוח צבאי.
המשחק הפך בזמן קצר ללהיט, לאב רוחני עבור כל משחקי האסטרטגיה ולסיבה שבגללה כמה אנשים מחברת התוכנה Westwood קנו לעצמם מרצדס חדשה.

סתם הרגשתי צורך עז לשתף, בכל זאת, לא תמיד אני מנצח ויכוחים בכזה נוק-אאוט.

תהנו:

, , ,

גוגל טראנסלטור הוא אחד הכלים המעניינים והיעילים באינטרנט, תן לו כתובת אתר והוא יתרגם לך אותו בשניות. לא להאמין.

אבל קח בחור כמוני, שאוהב לעשות צחוק מכל דבר (ובדרך כלל מצחיק רק את עצמו) ותן לו כלי כזה עוצמתי ויעיל, מה קיבלת? דברים מצחיקים! (שמצחיקים רק אותי)
הנה דוגמה משעשעת של תרגום אחד הפוסטים מתוך הבלוג פאלם פריצ'ר, זה הפוסט המקורי בעברית:

תרגום בגוגל

-  וככה גוגל מתרגם אותו:

תרגום בגוגל

והנה הבלוג שלי מתורגם לאידיש (!) :

בלוג השימושיות של מורד שטרן

מי שיצליח לזהות את הפוסט הזה מתוך הבלוג שלי (מחקתי את תאריך פרסום הפוסט) יקבל מתנה, הפתעה, הסביבה תכבד אותו, ח"ח.

, , ,

Theme Design by devolux.org