Usability Talking

בלוג טכנולוגי על עולם האינטרנט, החדשנות, היזמות והסטארטאפים

Archive for נובמבר 2007

תקנו אותי אם אני טועה, אבל הישראלים ידועים בעיקר בזכות שני תכונות עיקריות, האחד, המוח היהודי המפיק רעיונות חדשניים, והשני היא אי-היכולת שלנו לשתוק אפילו לחמש דקות, עכשיו, תערבבו את שני התכונות וקיבלתם את המיזם של Voice Me.

הסטארט אפ הישראלי החדש Voice Me, מאפשר לכל גולש לשלוח הודעות מייל וידאו לכל כתובת, ללא התקנה מיוחדת של תוכנה. בין שאר הדברים מאפשר האתר גם ליצור רשימה של אנשי קשר, שיחות ועידה, ולחלוק הקלטות עצמיות עם שאר העולם, כמו כן, הוקם לאתר בלוג קולי (!).

לבעלי אתרים, מציע האתר להוסיף לאתר שלהם כפתור "שלחו לי הודעה אישית" ובכך לאפשר לגולשי האתר שלהם להשאיר להם הודעות קוליות. אהבתי.

, , , , , , ,

יום רביעי היום, וכבר מתחילים להרגיש את סוף השבוע, אז הנה קמצוץ ידיעות נבחרות מהשבוע :

1.השבוע, חייב בית המשפט את גוגל ישראל לחשוף פרטים של גולש אנונימי שהכפיש מועמד למועצה המקומית שערי תקווה. למען האמת במבט ראשון, התקדים הזה הוא די מפחיד ( במיוחד לבלוגרים ציניים חורשי רעות כמוני ) אך אם קוראים טוב בין השורות, ניתן לראות שהבלוגר המדובר הקדיש עשרות עמודים בבלוג שלו לצורך העניין הזה, כך שזו לא היתה הבעת דעה תמימה ותו לא.

בכל מקרה בלי שום קשר לדברים הנ"ל ( האמת שזה בגלל שיום כיפור עוד 9 חודשים פחות או יותר ) אני מתנצל אם פגעתי במישהו, בכל מקרה, אתה התחלת.

2.כעשרים בלוגים של מעריצי הלהקה "טוקיו הוטל" ( ישראבלוג ) נפגעו במתקפה של שונאי הלהקה. המקרה מעלה במוחי העמוס לעייפה, מספר תהיות: א.מדוע מישהו עשרים איש מקדישים בלוג ללהקה הזו ?ב.מדוע מישהו מקדיש זמן להרוס את הבלוגים המוקדשים ללהקה הזו ?ג.מדוע אני מקדיש פוסט למקרה הזה ?בכל מקרה, אפשר לנשום לרווחה, – לבלוגים שלום.

3.קן קוטרגי, אבי החזון ( הא !? חזון !? ) של קונסולת Playstation יקבל פרס על מפעל חיים ( מפעל חיים !? ) ,ממש האמא תרזה. קצת מגוחך, אבל שיהיה.

4.אני לא יודע אם יש קשר לפוסט שפרסמתי השבוע, אבל דווקא השבוע ( מוזר מאד… ) פורסם כי נוקיה תפתח טלפון בעל מסך מגע ( ממש כמו זה של אייפון ).אם הלחצתי או פגעתי בנוקיה אני מתנצל, אנא שובו וקיראו את סעיף 1.

, , , , , , , , ,

גלישה באינטרנט הסלולרי היא כבר לא תופעה נדירה. חברות הסלולארי דוחפות את המשתמש לשדרג למכשירים משוכללים יותר, וכך הופכת הגלישה הסלולארית לזמינה יותר ויותר עבור הציבור. בפוסט הקודם סקרתי מחקר שימושיות שנעשה לדירוג שימושיות המכשיר הסלולרי, בפוסט זה אציג 7 המלצות שהופקו ממחקר משתמשים בהקשר לגלישה לאינטרנט בעזרת המכשיר הסלולארי.

אז… על מה לתת דגש על מנת שאתר האינטרנט הסלולארי יהיה שימושי יותר עבור המשתמש :

1.ענה על צורכי המשתמש במהירות: למשתמשים באינטרנט דרך מכשיר סלולרי צרכים שונים מאלו שגולשים לאינטרנט ממחשב נייד או שולחני, בדרך כלל משתמשי האינטרנט הסלולרי מחפשים מידע שיעזור להתמצא במרחב לא מוכר בו הם נמצאים כעת, או שהם מחפשים בידור מהיר שיעביר להם את הזמן כשהם מחכים לחבר או לרכבת. ( וכמובן שבמקרה של הרכבת מדובר בזמן רב… )

2.אין לחזור על תפריטי ניווט בכל דף: בדפי אינטרנט "רגילים" חוזרים בדרך כלל על תפריטי הניווט, זה עוזר למשתמשים להתמצא באתר, ומשרה ביטחון בתפעול האתר. הבעיה באינטרנט הסלולרי היא שתפיסת מקום על המסך היא יקרת ערך לאין שיעור לעומת תפיסת מקום על מסך מחשב רגיל, לכן כדאי מאד להימנע משימוש בתפריטי הניווט. ( המשך לסעיף 6 למידע נוסף )

3.יש להדגיש בצורה ברורה אייקונים נבחרים: בדר"כ למכשירים סלולרים קיימת מערכת לחיצים לא נוחה לגלישה באינטרנט, לכן כדאי יהיה לתת פידבק למשתמש בכל רגע נתון על איזה אייקון או פעולה הוא כרגע נמצא. ( אייקון משתנה, רקע האייקון נצבע וכדומה )

4.נסה להימנע מלאפשר למשתמש להכניס טקסט חופשי: קיימת סבירות רבה יותר שהמשתמש יטעה בכתיבת הטקסט בעזרת המקשים של הסלולרי ( שאינם נוחים כפי שעלה בסעיף 3 ), מאשר שיטעה בבחירה של פעולה מסוימת.

5.הצג רק מידע הכרחי: שוב, המקום על המסך הסלולרי הוא יקר ערך בגלל גודלו המינימאלי של המסך, יש להימנע מהצגת מידע לא הכרחי שיתפוס מקום, כמו כן, פחות מידע ( לא הכרחי ) בדף האינטרנט שווה לפחות זמן הורדה של הדף.

6.הצג מקשי ניווט בצורה בסיסית בכל דף: מומלץ מאד למקם כפתור ניווט בסיסי אחד בכל דף והוא "חזרה", משתמשים מצאו עצמם מבולבלים וחסרי אונים ללא האפשרות לחזור למסך הקודם.

7.אל תשתמש בעיצוב הדף הרגיל, אלא עצב מחדש לסלולארי: אל תנסה להלביש את העיצוב הרגיל של האתר על הסלולארי, זה פשוט לא יעבוד כמו שצריך ( מכל הסיבות שכבר צוינו ), עצב מחדש במיוחד לסלולארי. גלישה נעימה !!!   קריצה

, , , , , , , , , , ,

קרוב משפחה שלי ( הוא מדחיק ) רכש היום N95 , לכן, החלטתי להקדיש את הפוסט היום לתיאור מבחן שימושיות שנעשה בין שלושה מכשירי סלולרי מהמתקדמים בשוק. הרעיון הבסיסי היה לבחון האם יש קורלציה אמיתית בין הבאזזז התקשורתי סביב האייפון למציאות בשטח, האם ממשק המשתמש שלו המבוסס מסך מגע ( הכל-כך מדובר שבא להקיא ) באמת נוח ופונקצינאלי. החוקרים, טום טורנטון וטים באלוו, לקחו שלושה מכשירים מתקדמים, אייפון, N95 ו HTC Touch ( האחרון לא כל כך מוכר בארץ ) ובעזרת עשרה משתמשים, שמעולם לא הניחו את ידם על אחד מהדגמים הנ"ל ( קרי, מעולם לא למדו להשתמש ספציפית בהם ), השוו בין הדגמים בכל הקשור לשימושיות. המשתמשים התבקשו לבצע משימות ספציפיות (כיוון השעון, ביצוע שיחה וכדומה), וקיבלו את המכשיר ללא הדרכה כל שהיא.

"People can eventually learn to use any device," Ballew said. "But that's not true usability. We wanted to see how long it took to figure out how to use the phones. That's the difference between learnability and usability."

כל מכשירים קיבל ציון מאחד (נמוך) עד 5 (גבוה) בחמישה קטגוריות שונות.

1. ניווט כללי: "כמה קל להנווט ולמצוא אפליקציות שונות במכשיר" בקטגוריה זו, בזכות פשטותו הרבה ובזכות העובדה כי יש לו רק כפתור אחד ( המקל על לימוד המכשיר ), זכה האייפון בנוק אווט, אחריו ה HTC, בעיקר בזכות מערכת ההפעלה שלו, המבוססת Windows המוכר כל כך למשתמשים, ומאחור נשאר ה N95, שאפילו פעולות פשוטות לא תמיד הצליחו המשתמשים לבצע. ( רק 30 אחוז מהמשתמשים הצליחו להדליק את ה-N95 על ההתחלה )

2.שימושיות: דומה מאד לקטגוריית הניווט הכללי רק ששם דגש גם על ה-Fun בתפעול, ועד כמה ברורים האייקונים למשתמש. שוב, האייפון לוקח בגדול, בעוד שה HTC הקשה על משתמשים מסויימים לבצע שיחה. כך למשל משתמשת שעברה הגדלת אישונים לפני הבדיקה ( מייצגת בעלי נכויות ), לא יכלה להשתמש ב HTC עקב האייקונים המוקטנים והמסך הלא חד במיוחד שלו, שימו לב, מדגישים החוקרים, שהיא כן הצליחה להשתמש באייפון. ה-N95 הקשה באופן כללי על כל המשתמשים.

3.ארגונומיה: בקטגוריה זו נבדק כל מה שקשור לגודל, משקל, מיקום הלחצנים ואיכות התצוגה, כן… שוב האייפון מוביל, אך רק במעט מ ה-N95. הבעיה ( הקלה ) של האייפון ציינו החוקרים, היא שמסך המגע לא החזיר פידבק למשתמשים, כי אכן "נקלטה" הלחיצה, כמו למשל במקלדת, בה אנו רגילים לצלילי ההקשה.

4.מראה ותחושה: בקטגוריה זו בדקו החוקרים את המראה החיצוני של המכשיר. שוב האייפון בראש בזכות העיצוב המינימלי והפשוט שלו המעניק לו תחושה של מיכשור מתוחכם ביותר. (ואחריו ה- N95)

5.פונקציונאליות: מתייחס ליכולות הטכניות של המכשיר, ( מהירות המעבד, אפליקציות זמינות וכדומה ). בקטגוריה הזו כיכב בראש ה N95, בזכות יכולות מרשימות, ומאגר אפליקציות נרחב. האייפון לעומת זאת נשאר מאחור עם יכולות בסיסיות יותר, אבל, מציינים החוקרים, מתחילים לראות עוד ועוד אפליקציות הניבנות במיוחד עבור האייפון כך שעם הזמן הפונקציונאליות שלו עולה. החוקרים מסכמים את הקטגוריה הזו במסקנה הבאה שהיא מרתקת בפני עצמה: "קיים קח-ותן בין פונקציונאליות המכשיר לבין השימושיות שלו"

ולבסוף, לכל מי שממש רוצה מכשיר שכזה (ממש ממש כמוני) צירפתי את ההצעות הבאות איך להשיג מכשיר אייפון, לכם רק נשאר לבחור, האם לבקש מסבתא לתפור, או לקחת מספרים ולגזור ( אפילו יצא חרוז ) :


, , , , , , , , ,

אני חושב שאת הדוגמאות המעולות והמרתקות ביותר לשימושיות, אפשר דווקא להביא מעולם הטבע. בכלל, לדעתי, עולם הטבע הוא מורכב יותר משוכלל יותר ומדוייק הרבה יותר מכל מה שאי פעם יצור האדם. אמנם קצת קשה ל"הלביש" את המושג שימושיות על עולם החי, אבל אם הסופו של דבר מדובר בהעברת מסר בצורה ברורה ל"משתמש", אזי זה אפשרי בהחלט.

אז ניסיתי לאסוף כמה דוגמאות:

צבעים: שמתם לב עד כמה ברורים וצועקים "אזהרה!" הם הצבעים שחור-צהוב על גבי הצרעה ? המסר עובר בצורה די ברורה ומהירה שכדאי מאד להתרחק ממנה, ומהר. ( מניסיון של כמה עקיצות!! )

צורה ( מיפוי ): שמתם לב כמה קלה ל"תפעול" הבננה ? איך אפילו ילד קטן יכול לקלף את הבננה בלי שום קושי ? כמה ברור שהמשיכה צריכה להיות ע"י ה"מנוף" העליון.

צלילים: ניסיתם פעם להתעלם מנביחה של כלב ( ולא חמוד כמו בתמונה ) שנובח כלפיכם ?? כנראה שלא, הנביחה היתה ברורה מספיק בשביל שתבינו להתרחק ממנו. ( …גם מניסיון… )

עוד צבעים: כאשר הירקות והפירות אינם טריים, והם מסכנים את המשתמש, הם "מודיעים" זאת למשתמש ע"י הצבע הדהוי והרכות שלהם, במידה והמשתמש מתעלם, יעשו הריח והטעם את שלהם. (…אה-אה… מניסיון… )

והאהוב עליי,

גרעינים: שמתם לב איך הגרעינים מרמזים למי שאוכל אותם ( תוך כדי הליכה ברחוב + דיבור בקול רם + כפכפים ) שחייבים לזרוק את הקליפות לריצפה ( מה, זה לא ברור ? )

, , , , , ,

יום חמישי יהיה מוקדש מהיום והלאה, בלי נדר, לפרגון נטו לאתרים/פרויקטים/בלוגים/מיזמים ישראליים באינטרנט ובכלל. יום חמישי שעבר, לדוגמה, הקדשתי את הפוסט ל- 5min.

הפעם לא אפרגן אלא אקטול (איזה רע אני), ולא פרוייקט של ישראלים, אלא של דנים (דנמרק).

מדובר בבלוג שימושיות של חברה בשם סינטקס דיזיין (Syntax-Design) שבמקביל לפעילותה כחברה המייעצת בנושאי שימושיות, גם כותבת בלוג בנושא זה (דבר שהוא די פופלארי היום).

ניסיתי, באמת שניסיתי לעיין לעומק בדברים שהם כותבים, אבל הצבע שבחרו כרקע (ירוק זרחני) לא נתן לעיני מנוח. גם התפריט הנצמד למסך (מהסוג שאם גוללים את המסך אז הוא נשאר במקום) הטריף אותי.

אחרי שהצלחתי למצוא את הקישור לאתר הבית של החברה שלהם, ונכנסתי אליו, המשיכו אנשי הנדסת האנוש של החברה להתעלל בעיני (כתום, כתום בהיר, אדום ושחור) ונאלצתי לחזור על עיקבותיי ולחפש לי בלוג אחר להעתיק ממנו. (סתאאאם…)

 

, , , , , , ,

מה משותף למרצדס ומעלית? כנראה שלא יותר מידי, אבל על שניהם אני הולך לכתוב בהקשר לבעיות שימושיות :

רכב – בעקבות החורף המדהים ( נכון שהוא עושה טוב על הנשמה ?? ) שהגיע משום מקום, חשוב מאד להקפיד על הכנת הרכב לנסיעה בתנאי החורף ( תנאים לא אופטימלים, לכבישי ישראלים הלא אופטימלים ). אלף-בית של הכנת הרכב הן לחורף והן בכלל, זה בדיקה שהפנסים תקינים, אבל, איך אני אמור לדעת האם הפנסים שלי תקינים אם כשהרכב מונע ונוסע אני נמצא בתוך הרכב ?? בעיה דומה מתעוררת לגבי אוויר בצמיגים, העין שלנו לא רגישה מספיק לנפחים תקינים או לא תקינים של צמיג הרכב, ורק במקרה פנצ'ר או מחסור חמור באוויר נדע שיש בעיה, וגם זה, רק אם הקדשנו זמן להסתכל גלגל אחרי גלגל. ( ומניסיון, זה כמעט לא קורה )

מעלית – זו שאלה שאני מתחבט בה זמן רב, -מדוע אין למעליות כפתור Cancel ? רציתי קומה 10 לחצתי בטעות 9, עכשיו כל חברי למעלית יצטרכו לעצור גם ב-9 וגם ב-10… -תודה לאייל ששלח לי את הבעיה-

רואים שאני בריא לחלוטין ?? כישרון הכתיבה שלי חזר אליי !!!

, , , , , , , , , ,

לצערי, קמתי היום חולה, (אחק.. אחק..) לכן אני מעדיף לכתוב כמה שפחות.

כשאני חולה, כישרון הכתיבה המדאים שלי מאחזב, ויש לי מלע שגיהות קתיב.
אז הסתפקתי בלצרף סרטון משעשע על היחס בין PC ל MAC

, , , , , , , , , , ,

לפעמים נראה כי קשה לנו כישראלים לפרגן להצלחות מקומיות, לכן, למרות הקושי הגדול ( אני מזיע, הידיים רועדות לי ), אני רוצה בכל זאת לפרגן למיזם ישראלי שחלקכם כבר מכירים אותו “5min”.

הרעיון הבסיסי של המיזם הוא שכל אחד מאיתנו מומחה במשהו, מייקל סקופילד ( נמלטים ) מומחה בלעבור דרך קירות, אולמרט מומחה בשרידות פוליטית ואני מומחה לעצבן ולייגע (עד כדי התאבדות אם לא ייאוש) את קוראי הבלוג הזה, ואם כך, אז מדוע לא ללמד אחרים ?
האתר 5min הוא בעצם פלטפורמה להעלאת סרטונים קצרים, עד חמש דקות ( דאא.. ) המסבירים לגולשים איך לבצע דברים או פעולות מסויימות שלא כל אחד יודע מבלי ללמוד, למשל, איך להתעמל נכון, טריקים בכדורסל ( מייקל גורדן! ), גלישה, קסמים (הארי פוטר עוד לא שם ) וכו'…
וידאו-פדיה, כך המקימים קוראים לזה.
לאתר אופציה נוספת מעניינת, והיא הנגן החכם שלו שמאפשר אופציות כמו זום, ראשי פרקים, ותרגום לשפות שונות.

עלו והצליחו !
כנסו-כנסו  www.5min.com

הבלוג יחזור להתעדכן ביום ראשון, שיהיה לכולם שבת שלום!

, , , , , , , ,

ניסיתם פעם לפתוח בקבוק תרופה או ויטמינים ונתקלתם במין סוג של פקק מסורבל לפתיחה ? קרה לכם שניסיתם להתנתק משירות מנויים כלשהוא ונתקלתם במשימה קשה ומסובכת ? קרה לכם שהזמנתם בחורה לצאת והיא אמרה "לא! גם אם היית האדם היחיד על כדור הארץ לא הייתי יוצאת איתך!, אני קוראת לאבא שלי שיפרק לך את הצורה!!" ( לי אישית זה לא קרה, בגלל זה שאלתי אתכם ).

המשותף למקרים הנ"ל הוא שמדובר בפעולות שגורמים מסויימים מעדיפים שתתקשו בעשייתם, במקרה פקק התרופה, פעולת פתיחת הבקבוק מסובכת עד בלתי אפשרית לילדים קטנים ומונעת מהם לפתוח את הבקבוק ולהכניס את התרופות לפה, ובכך לסכן את עצמם. במקרה ההתנתקות מהשירות נתקלתם במנגנון מסובך ומייגע שמטרתו לייאש אתכם ולמנוע מכם לבצע את ההתנתקות מהשירות, דבר שיוביל לסיכון ג'יפ הליסינג של המנכ"ל. במקרה השלישי, שוב, לא נתקלתי, אז קשה לי לחשוב מדוע שמשהי לא תרצה לצאת איתי.

כלומר, קיימים מצבים בהם דווקא כדאי לעצב למשתמש מערכת קשה לתיפעול ולא שימושית, או בניסוח אחר, מערכת שהיא כן שימושית אבל לא למשתמש עצמו. לא צריך לרוץ ולהכריז על שימושיות המוצר כיעד מרכזי לפני חשיבה כוללת של מי המשתמש, מי עלול להשתמש, ואלו סיכונים קיימים בשימוש במוצר. (Risk Analysis )

, , , , , , , , ,

Older posts >>

Theme Design by devolux.org